poniedziałek, 28 listopada 2011

Na dobry początek...

W zasadzie jestem amatorem bardzo wielu roślin. Jak dotąd nie zdecydowałem się na podążanie wąską ścieżką kolekcjonerską i nie wybrałem konkretnej grupy czy gatunku roślin jako tej głównej, wiodącej. Różnorodność gatunków roślin, jak i ich odmian, jest tak oszałamiająca - że chyba nie byłbym w stanie tak po prostu wybrać...

Czasem myślę, że nie chciałbym się ograniczać w doborze roślin. Z drugiej jednak strony trochę zazdroszczę kolekcjonerom wąskich grup, że dokładnie wiedzą czego chcą. Ja w dobrze zaopatrzonej szkółce zachowuję się nieco jak dziecko w sklepie z cukierkami... podoba mi się prawie wszystko...

Tak czy siak pewne gatunki i grupy roślin zyskały moje szczególne uznanie. Chcąc, nie chcąc muszę zacząć od żurawek, bo to one zajmują w moim ogrodzie pierwsze miejsce pod względem liczebności. Kolekcja jest już dosyć rozrośnięta, na dzisiejszy dzień rośnie u mnie prawie 200 odmian (wraz z żuraweczkami i tiarellami).

darmowy hosting obrazków

Ich, nierzeczywista wręcz, paleta barw zachwyciła mnie już dawno, ale dopiero jakieś trzy lata temu zdobywanie kolejnych odmian pochłonęło mnie na dobre. Od tego czasu przybywa mi ich w bardzo szybkim tempie. Plany kolekcjonerskie na 2012 rok są również dosyć obfite, oby się udało!

darmowy hosting obrazków

Kiedyś mało u nas znane, ostatnimi czasy przeżywają swoje dziesięć (a może i piętnaście?) minut. Liczba odmian oferowanych na naszym rynku wzrosła z kilku, do około 80-90. To ogromny postęp, ale wciąż po ciekawsze odmiany trzeba udać się na zagraniczne zakupy.

darmowy hosting obrazków

Różnorodność kolorystyczna odmian żurawek jest ogromna i myślę, że można dobrać odmiany do każdego stylu ogrodniczego i każdej prywatnej koncepcji. Rośliny te mają jeszcze jedną ogromną zaletę - są zimozielone i w ten sposób mogą zdobić nasz ogród cały rok.

darmowy hosting obrazków

Jedyne o czym należy pamiętać, sadząc żurawki to to, że nie są one roślinami zbyt długowiecznymi. Kępy należy odmładzać co 3-5 lat, zależnie od stopnia wydłużenia krótkopędów oraz ogólnego wyglądu rośliny.

2 komentarze:

  1. A mnie się wydaje, że nie będzie to kilkanaście minut, tylko już na zawsze zagoszczą w naszych ogrodach :)
    Wypasione masz kępy...wypasione, zazdroszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Piotrze.
    a to miła niespodzianka :)

    OdpowiedzUsuń